Una din particularitățile atipice ale Transporturilor din România este modul ciudat în care se încearcă abordarea contractelor pe care diferite entități de stat din România le au în desfășurare cu diverse corporații europene, în particular cu un mare și prestigios constructor francez de material rulant și de echipamente de infrastructură.
Contracte care din diferite cauze s-au dovedit păguboase. Întârzierile, neseriozitatea și obișnuința deja obositoare de a apela la Instanță pentru tot ceea ce nu convine părții reclamante au lăsat beneficiarilor un gust amar. În acest context a apărut un nou „sport”: jocul cu presa în scopul acoperirii unor stări de fapt ce sunt atât de evidente încât cei în cauză au nevoie de acoperiri mediatice prin care să le fie estetizată imaginea șifonată. Din acest sport al jocului cu presa fac parte și cele câteva articole recente, care sunt chipurile bine documentate, prin înțelesul cărora acel mare producător francez ar fi compătimit și prezentat ca fiind victimă a unor manipulări. În plus, conform acelorași articole, întârzierile în livrarea către METROREX a noilor trenuri de metrou destinate Magistralei M5 nu ar fi apărut din vina producătorului, ci a METROREX. Mai mult. Penalitățile impuse producătorului conform legii de METROREX urmare a acestor întârzieri ar fi ilegale. Pe bune?
Propunem să trecem atunci la o logică inversă, poate că așa le-ar place și francezilor. Ce-ar fi ca toate penalitățile survenite în livrarea produselor gen trenuri pentru metrou sau pentru căile ferate să fie imputate beneficiarului, nu furnizorului? Un fel de „achiziții împotriva naturii”. METROREX să plătească penalitățile pentru întârzierile cu noile rame pentru Magistrala M5. Mergem și pe feroviar. Ce-ar fi ca ARF să fie cea care să plătească toate penalitățile pentru nelivrarea la timp a noilor rame electrice care se tot chinuie cu testele și verificările prin România? Ce-ar fi ca CFR S.A. să plătească pentru problemele întâmpinate în funcționarea ERTMS-ului de pe lotul reabilitat Km 614 – Curtici? Domnilor avocați ce ziceți? Dragă STAT ROMÂN, ce zici? Dragi instituții de forță, ce ziceți? O dăm la pace cu francezii și am rezolvat complet toate cele trei probleme?
Aceasta ar fi chipurile logica inversă a contractelor de achiziții cu francezii. Se ignoră din păcate starea reală de fapt, aceea că francezii trebuie să plătească deja penalități totale de multe zeci de milioane de euro, de peste tot pe unde dumnealor au contracte în desfășurare cu statul, indiferent că vorbim despre METROREX, ARF sau CFR S.A.
Acele articole care deplâng „marea tragedie” a producătorului francez, pleacă de la niște surse tot de presă, așa cum se și menționează. Nicăieri documente, nicăieri afirmații sau declarații corect asumate, nicăieri concluzii logice. Ciudat este că marele și prestigiosul producător francez nu are bani și nu își permite dragă Doamne să plătească penalitățile de zeci de milioane de euro ce i-au fost imputate, dar își permite în schimb și are bani să se joace cu o parte a presei.
Așteptăm reacții de la cei care ar vrea să încerce să infirme măcar parțial aspectele menționate anterior. Până atunci, ne permitem o glumiță: mirare mare a fost cum la INNOTRANS 2024 nu s-a găsit nicăieri pe la vreun stand francez nici una din noile invenții revoluționare din domeniul căilor ferate, cum ar fi „siguranța salvatoare care sare la comandă” sau „piatra sub formă de daltă”.
Articolul Logica inversă a contractelor de achiziții cu francezii – Material cu caracter de pamflet apare prima dată în Presshouse.ro.